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한국햅틱스학회 제2회 Haptic School 2024

행사 개요

  • 행사명: 제2회 햅틱스쿨 Haptic School 2024
  • 일시: 2024년 8월 22일 (목) 10:00 ~ 17:00
  • 장소: 경주 라한셀렉트 호텔
  • 주최/주관: (사)한국햅틱스학회

프로그램

  • 오전 세션 (10:00 ~ 13:00)
  • 강사: 이화여자대학교 김영준 교수
    주제/제목: 햅틱 렌더링 알고리즘의 기초

  • 오후 세션 (14:30 ~ 17:30)
  • 강사: KAIST Ian Oakley 교수
    주제/제목: 인터페이스 및 상호 작용 디자인

강의 개요

오전 세션
10:00 ~ 13:00
강사 김영준 교수 (이화여자대학교)
제목 햅틱 렌더링 알고리즘의 기초
내용
[ Part 1 ]
햅틱 렌더링의 정의를 포함한 햅틱 렌더링에 필요한 기초 지식과 다양한 충돌검사 및 반응방법의 기본 원리에 대해서 탐구한다.
  • Problem definition
  • Basic approaches and components
    • Virtual coupling vs direction approach
    • Impedance vs admittance approaches
  • Overview of collision and proximity queries
    • OBB collision detection
    • Penetration depth computation
    • Distance field-based proximity

[ Part 2 ]
3자유도와, 6자유도 햅틱 렌더링 알고리즘의 기본적인 방법에 대해서 탐구한다.
  • 3DoF haptic rendering algorithms
  • 6DoF haptic rendering algorithms
    • Penalty-based
    • Constraint-based
오후 세션
14:00 ~ 17:00
강사 Ian Oakley 교수 (KAIST)
제목 Interface and Interaction Design <인터페이스 및 상호 작용 디자인>
내용
[ Part 1 ]
We will introduce key concepts in interface and interaction design, such as usability and user-centered design. We will also discuss representative steps, stages, and methods used in the iterative design of user interfaces. We will discuss this content in terms of its specific relevance and applicability to haptic design throughout.
<인터페이스 및 상호 작용 디자인의 주요 개념, 예를 들어 사용성 및 사용자 중심 디자인에 대해 소개할 것입니다. 또한 사용자 인터페이스의 반복적인 설계에서 사용되는 대표적인 단계, 과정 및 방법에 대해 논의할 것입니다. 이 내용을 촉각 디자인과의 특정 관련성과 적용 가능성 측면에서 논의할 것입니다.>
  • Introduction to Usability
    • ISO definition of usability
    • Nielsen’s five usability factors
    • Applying the five factors to the design of haptic icons (tactons)
    • Impact and importance of usable design
  • Design for Usability
    • Norman’s six design principles
    • Nielsen’s ten slogans
    • Applying the principles and slogans to haptic design (Google/Apple)
    • Iterative design

[ Part 2 ]
  • Working with Users
    • Who are the stakeholders?
  • Requirements
    • User-centered requirements
    • Identifying user requirements for haptics
  • Prototyping
    • Types of prototype
    • Fidelity of prototypes
    • Prototyping techniques
    • Prototyping haptics
  • Evaluation
    • Usability studies
      • Objective measures (time, errors, agency)
      • Verbal protocols
      • Subjective measures for haptics (workload, presence, experience)
    • Heuristic evaluations
      • Nielsen's ten usability heuristics

등록 안내

  • 등록 기간: 2023년 7월 19일 ~ (선착순 45명 정원)
  • 등록비: 14만원
  • 등록 방법:
  • 등록 사이트:  [ Link ]
    한국햅틱스학회 홈페이지 가입이 필요합니다
    결제 가능 방식: 카드결제, 계좌이체, 무통장 입금

  • 취소규정:
  • 8월 18일까지 취소 및 전액 환불 가능
    8월 19일부터 취소 및 환불 불가

문의처